अक्सर पूछे जाने वाले प्रश्न/ Frequently Asking Question

१.सवाल > स्कूल / संस्थान / कॉलेज का नाम नहीं दिख रहा है।

१.उत्तर > अपने स्कूल / संस्थान / कॉलेज को नए पोर्टल पर रेजिस्टर करने को कहें। यदि पहले से रेजिस्टर है तो पाठ्यक्रम 2019-20 के शैक्षणिक वर्ष में course mapping के लिए कहें| और स्सम्बंधित संस्थान/ स्टेट ऐड्मिन द्वारा उसके अनुमोदन के लिए ३-४ दिन तक वेट करें।

२.सवाल > मेरा नाम लाल रंग से काटा हुआ प्रदर्शित हो रहा है।

२.उत्तर > आपने पहले से ही किसी SSOID अथवा EMITRA KIOSK पर रेजिस्टर किया है और दुबारा नहीं कर सकते। अपनी पहले से ही बनी SSOID अथवा EMITRA KIOSK पर जाकर आवेदन करें।

३.सवाल > भामाशाह में अपडेट करने के बाद भी 'Oops! bank details not updated' संदेश आ रहा है।

३.उत्तर > अपने निकट तम EMITRA कीयोस्क पर जाकर अपना बैंक खाता अप्डेट करें और फिर स्कालर्शिप का आवेदन भरें। आप अपने घर के मुखिया का खाते का भी चयन कर सकते है।

४.सवाल > स्टूडेंट के द्वारा गलत इनफार्मेशन सबमिट हो गई है।

४.उत्तर >अपने स्कूल / इंस्टिट्यूट / कॉलेज को आवेदन पर OBJECTION करने को कहें। बाद में आप आवेदन में सुधार (सीमित) कर सकते है ।

५.सवाल > एस. एस. ओ. आई. डी. (SSOID) और पासवर्ड भूल गए है।

५.उत्तर >तो पोर्टल पर forgot Username/ SSOID? और पासवर्ड का ऑप्शन है उस पर क्लिक कर के अपनी आई. डी. और पासवर्ड को पुनः प्राप्त करे।

६.सवाल > भामाशाह में डिटेल्स अपडेट करवाने के बाद फॉर्म में अपडेट कैसे करे।

६.उत्तर >अगर आपका फॉर्म APPROVE नहीं हुआ है तो प्रोफाइल अपडेट के लिंक पर क्लिक कर के एक फॉर्म खुलेगा। वहाँ पर आपको अपडेट भामाशाह डिटेल का बटन मिलेगा। उस बटन पर क्लिक करे। आपकी भामाशाह की डिटेल्स अपडेट हो जाएगी।

1.Question > My School/ Institute/ College name is not listed on new portal.

1.Answer > If your School/ Institute/ College already registered then say for only course mapping in academic year 2019-20. If they have already done so then please wait for its approval by respective university/ DEO/ DSEO/ State Admin (3-4 days).

2.Question > While filling the form, my name is shown in striked RED color and unable to select the same.

2.Answer > This means that you have already created profile using different SSOID or at EMITRA KIOSK. Please continue using the earlier one.

3.Question > Getting message 'Oops! bank details not updated' after updating in bhamashah.

3.Answer > Please update your BANK details at nearest EMITRA KIOSK and then submit the scholarship application. Alternatively, you can use Head of Family's Bank A/c.

4.Question > I have submitted some wrong/ incorrect information in application form and same is not editable.

4.Answer > If you have, by mistake, submitted wrong/ incorrect information in application form and form is not editable then please contact your school/ college for doing OBJECTION on your application. Later, you can EDIT the application form (limited fields only).

5.Question > I forgot my SSOID/ Username and/ or Password.

5.Answer >Please visit https://sso.rajasthan.gov.in and click on "Forgot SSOID/ Username" or "Forgot Password" to recover the same.

6.Question > Details updated in BHAMASHAH are not visible in application form.

6.Answer > If your form is not Approved yet then click on profile update followed by update Bhamashah detail button to re-fetch the updated details from BHAMASHAH Server.